logo The Belgian Chocolate HouseHet concept van “The Belgian Chocolate House”

Zoals de naam het al zegt, is The Belgian Chocolate House hét huis van de Belgische chocolade.
We brengen alle grote namen samen van het Belgische chocolade-ambacht die sinds de 19de eeuw de reputatie van ons land hooghouden.

The Belgian Chocolate House biedt drie categorieën van confiserie: pralines, chocolade, koekjes.

Wie zijn wij?

The Belgian Chocolate House is een initiatief van International Duty Free (vroeger Belgian Sky Shop).

International Duty Free heeft winkels op de luchthavens van Zaventem en Charleroi, in het treinstation Brussel-Zuid, in Luxemburg stad en sinds kort ook in Antwerpen. Al meer dan 60 jaar bieden we in onze winkels de belangrijkste Belgische chocolademerken aan, en pralines in het bijzonder. Elk jaar verkopen we in Zaventem meer dan 856.007 ton chocolade. Daarmee is The Belgian Chocolate House het grootste verkooppunt van chocolade ter wereld. We verkopen 1,633 kg per minuut, 24u/24 en 7d/7.
U mag ons gerust de ambassadeur van de Belgische chocolade en pralines noemen. The Belgian Chocolate House brengt in exclusiviteit enkele iconische merken samen onder één dak: Neuhaus, Godiva, Corné Port-Royal, Galler, Leonidas, Pierre Marcolini, enz.

België, het land van de chocolade

Wanneer in België de chocolade wordt geïntroduceerd na de ontdekking van de nieuwe wereld – West-Indië – wordt hij vooral geconsumeerd als een drank. Omdat het een duur product is, wordt chocolade in de 17de eeuw vooral als geschenk gegeven. In de 19de eeuw ontstaat het beroep van de confiseur-chocolatier en wordt de Belgische chocolade uitgevoerd naar Nederland, Pruisen en Luxemburg.

Vanaf 1832 wordt de pralinegietvorm geïntroduceerd in België. In de twintigste eeuw breekt België definitief door als het land van de chocolade. Meer dan 150 chocolatiers zijn actief. Het is Jean Neuhaus die in 1912 de praline bedenkt: een bonbon omhuld met chocolade. Het is meteen een succes. Zijn vrouw ontwerpt het ‘doosje’ om de pralines te beschermen door ze naast elkaar te leggen in verschillende lagen.
In 1918 krijgt de winkel van Neuhaus in de Koninginnegalerij voorname klanten over de vloer: de prins van Wales en de jonge prins Leopold. Ze komen er proeven van de klassiekers die tot op vandaag de ambassadeurs van het merk zijn.

Na Neuhaus zullen ook vele anderen de stap zetten, zoals Mary, Godiva, Corné Port-Royal en meer recent Galler. Het zijn een voor een meester-chocolatiers die – met veel respect voor de traditie – vandaag nog steeds de meest verfijnde producten vervaardigen. Via de praline laten ze de unieke expertise van België aan de wereld zien.